-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11969 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دوستم مبتلا به بيمار ي خود ارضايي است چگونه او را از اين كار باز دارم ؟
الف) خداوند براي بقاي نسل انسان و ساير حيوانات كششي بين دو جنسمخالف قرار داده است. اين ميل - كه غريزه جنسي ناميده شده است - برايكمال انسان لازم است و براي ارضاي آن خداوند راه صحيحي قرار داده است.زيرا سركوبي اين ميل موجب تضعيف روحيه و قواي آدمي ميگردد وزيادهروي در آن هم انسان را از وصول به كمالات اخلاقي و معنوي بازميدارد. تنها راه صحيح براي ارضاي اين ميل ازدواج است. چنان كه در قرآنمجيد در سورة مومنون آمده است: «موءمنان كسانياند كه شهوت و ميلجنسي خود را حفظ ميكنند مگر براي همسرانشان». هر طريقي براي ارضايشهوت جنسي غير از ازدواج حرام است. موردي كه در نامه خود به آن اشارهكردهايد همان خود ارضايي است و به دوست خود يادآور شويد كه لازم استبا عزمي راسخ و ارادهاي استوار و استعانت از پروردگار به ترك آن همتگماريد و رعايت نكات زير ان شأ الله شما را در اين امر ياري خواهد داد: 1 -دوري از تنهايي. سعي كنيد مطالعه و درسهاي خود را در محلهاي عموميهمچون كتابخانه و كلاسها انجام دهيد يا همراه با چند تن از دوستان خودمشغول به درس و مباحثه شويد و حداكثر سعي خود را مبذول داريد كه درتنهايي كمتر به سر بريد. 2 ـ شبها قبل از اينكه خواب كاملا بر چشمان شمامسلط نشده است به بستر نرويد و سعي كنيد پيش از خواب به نحوي خود رافعال و مشغول كنيد. 3 ـ در مراسم ديني همچون نماز جماعت و دعاي كميلبيشتر شركت كنيد. قرآن ميفرمايد: «ان الصلاه تنهي عن الفحشا و المنكر؛نماز انسان را از گناه و بدي باز ميدارد» . بويژه اگر آن را با حضور قلببخوانيد. 4 ـ سعي كنيد با افراد مذهبي و متدين روابط برقرار كرده و با آنانبيشتر معاشرت كنيد. 5 ـ همواره خود را در فعاليت نگهداريد و از بيكاريبپرهيزيد. 6 ـ طي برنامهاي منظم و تدريجي كتابهاي پيرامون معاد را مطالعهكنيد (مثلا روزي 10 صفحه). 7 ـ از برنامه مشارطه، مراقبه و... استفاده كنيد. 8ـ در عين حال اساسي ترين راه حل همان ازدواج است. از خداوند بزرگمسألت داريم كه از اين طريق راهي به سوي خوشبختي در زندگي برايتانبگشايد. شما نيز در صورت خواستگاري شدن از سوي فردي لايق پاسخمنفي ندهيد و بر خدا توكل كنيد. او وعده فضل و بي نيازي در اين امر دادهاست.
10 ـ از خداوند طلب آمرزش كنيد، او غفار و مهربان است و دوستدار توبهكنندگان. خواهر گرامي! سعي شما بر اين باشد كه مرتكب اين عمل نشويد واگر دچار آن شديد بلافاصله توبه كنيد و با ذكر صلوات از خداوند كمكبخواهيد. نگذاريد شيطان توبه را در نظر شما بي فايده جلوه دهد. خداوندكساني را كه بسيار توبه ميكنند دوست دارد.
بازآي باز آي هر آن كه هستي باز آي گر كافر و گبر و بت پرستي باز آياين درگه ما درگه نوميدي نيست صدبار اگر توبه شكستي باز آي
ب) براي غلبة بر شهوت توجه به نكات ذيل، مفيد و راهگشاست:
الف) شهوت يكي از غرايز نيرومند انسان است كه بايد قبلاً ماهيت آن را شناختو سپس با آن مبارزه كرد. آدم شهواني كر است و كور و از هر طريق ممكن درپي ارضاي خويش است.
حضرت علي(ع) در وصف شيفتگان دنيا و شهوت پرستان ميفرمايد: «قدخرقت الشهوات عقله و اماتت الدنيا قلبه ؛ شهوتها پردة عقلش را دريدهاند و دنياقلبش را ميرانده است».(نهج البلاغه، خطبه 108)
براي شخص شهوت پرست، سلامت جسم، و روح، مصلحت فرد واجتماع، آبرو و حفظ شخصيت، رسوايي و منفور گشتن و... هيچ كدام مطرحنيست و فقط ارضاي شهوت مد نظر اوست و بس. بنابراين با شناخت اينموارد، بهتر ميتوان به مبارزه با شهوات برخاست.
ب ) هم چنين با آگاهي از مفاسد و مضرّات شهوت راني؛ مانند: اثر مخربي كهشهوتراني بر سلامت جسم دارد، نا امني و هرج و مرجي كه در اجتماع به بارميآورد، سرنوشت شومي كه بچههاي نامشروع پيدا ميكنند، باز ماندن ازاهداف عالي و شخصيت انسان و... انسان از شهوت راني دوري ميجويد وسعي ميكند كه همواره در زندگي پاك باشد.
ج ) عامل مهمي كه بسيار بازدارنده است، «تقواي الهي» است. كسي كه در صددغلبه بر شهوت است، بايد به جلال و عظمت و حساب خواهي پروردگار،نيك بينديشيد و به خاطر جلب رضايت خدا و ترس از عذاب و شرارههايدوزخ، عفاف و پاكي را مراعات نمايد.
چه زيبا و دلنشين است سخن امير مؤمنان علي(ع) در وصف فرشتگان كه:«ولا تعدو علي عزيمة جدّهم بلادة الغفلات ولا تنتصل في هممهم خدائعالشهوات ؛ هرگز عرصة اراده پولادينشان، جولانگاه كندي غفلتها نشود و امكان نداردشهوتها تصميم خلل ناپذيرشان را نشانه گيرند».(نهج البلاغه، خطبه 90)
گر تو را با عرشيان است آرزوطلعت خورشيد ميكن جست و جو
هر كه را قرب وصال اندر دل استگوهر تقواش شمع محفل است
حلقة ما گر به دل ميپروريپس چرا رسوايي از حد ميبري؟
د ) تدبر در آيات قرآن بويژه آياتي كه ما را از پيروي شهوات بر حذر داشته است؛مثلاً خدا ميفرمايد: «و من خاف مقام ربّه و نهي النّفس عن الهوي فاِنّ الجنّة هيالمأوي ؛ و كسي كه از مقام ربوبي در بيم و هراس به سر برد و نفس خويش را از هوا وهوس باز دارد، به راستي كه بهشت برين مقصد و مأواي او خواهد بود».(نازعات،آيه 40 و 41)
و يا در مذمت آنهايي كه چشم و گوش بسته، به دنبال هوا و هوسسرگردانند، ميفرمايد: «ارأيت من اتخذ الهه هواه (در سوره جاثيه، آيه 23 اين آيهبه گونهاي ديگر آمده است) ؛ آيا ديدهاي آن كساني را كه معبود و خداي خويش را هواينفس خود قرار دادهاند».(فرقان، آيه 43)
و ) الگو قرار دادن افراد عفيف و پاكدامني نظير حضرت يوسف(ع)، آن جا كهميفرمايد: «وما اُبرّء نفسي ان النفس لامّارةٌ بالسّوء الاّ ما رحم ربّي ؛ و من نفسخويش را تبرئه نميكنم، به راستي كه هواي نفس بسيار قوي و نيرومند، انسان را بهسوي زشتي ميكشاند؛ مگر آن جا كه رهايي از آن، جز با لطف و رحمت پروردگار ميسورنيست».
ز ) نشست و برخاست با افراد پارسا و پاكدامن الهام بخش خواهد بود.
ح ) عامل بارز ديگري كه در حفظ عفاف و غلبه بر شهوت مؤثر است، ازدواج مشروعو قانوني است كه به طور طبيعي از شهوت زياد ميكاهد.
ط ) براي كاهش شهوت، نكات ديگري نيز مطرح نمودهاند از قبيل:
1ـ نخوردن برخي از غذاهايي كه در تهييج شهوت مؤثر است.
2ـ روزه گرفتن.
ي ) هم چنين براي كاهش شهوت زياد، حتي الامكان از محيطي كه مهيج شهوتاست اجتناب كردن. فيلمها، مجلات و عكسها در زمره همين عواملمحيطي به شمار ميروند.
ك ) كنترل افكار و تخيلات.
در قرآن آمده است: «ولا تقربوا الزّنا»، (اسراء، آيه 32). نفرموده مرتكبفحشا و زنا نشويد بلكه فرموده است نزديك زنا نرويد. به همين دليل است كهدر چنين شرايطي، حتي در محيط فكر و تخيل نيز، نبايد به شهوترانيپرداخت.
امير مؤمنان حضرت علي(ع) ميفرمايد: «من كثر فكره في المعاصي دعتهاليها ؛ كسي كه در وادي خيال به دنبال گناهان پرسه زد، همين افكار او را به سويگناهان سوق خواهد داد».(غرر الحكم)
علاوه بر اين كه فكر گناه اگر چه ممكن است عقوبت نداشته باشد، ولي اثروضعي و تخريبي خواهد داشت.
ج) حصول جنابت در بانوان به دو طريق است: الف) دخول، ب ) خروج مني.البته هر مايعي كه از زنان خارج شود، مني نيست. تنها ترشحاتي كه در اوجلذت جنسي خارج ميگردد، حكم مني را دارد.
گاهي پس از بازي و شوخيهايي كه به تحريك غريزه جنسي انجام گرفته وموجب احساس خوشايندي و لذت جنسي ميگردد. مايع سفيد رنگي خارجمي شود، كه آن مايع گر چه از روي شهوت و احساس لذت خارج شده، وليمادامي كه علائم مني را نداشته باشد (مذي) ناميده ميشود و پاك است وهيچ يك از احكام مني بر آن مترتب نميشود. علائم مني عبارتند از:
1- مايعي كه خارج ميشود از روي شهوت و همراه با ارضاء كامل باشد.
2- با فشار و جستن بيرون ميريزد.
3- بدن پس از آن كمي سست ميشود.
ودي نيز مايع لزجي است كه گاهي بعد از بول بيرون ميآيد. و ذي مايعسفيد رنگي است شبيه به مذي كه گاهي پس از خروج مني ديده ميشود و هرسه (مذي، ودي، وذي) پاك هستند و هيچ يك از احكام مني را ندارند.
پس هر رطوبتي مني نيست و از زنان نيز همانند مردان وذي، ودي و مذيخارج ميشود كه پاك است و موجب جنابت نيز نميگردد. بنابراين ترشحاتيكه با اندكي شهوت و خوشايندي خارج ميشود پاك است و غسل ندارد وليمايعي كه همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج ميشود حكم مني رادارد و موجب جنابت است. اما رطوبتهايي كه غالبا هنگام برانگيختگيجنسي خارج ميشود پاك است مگر آنكه به حد (ارگاسم) برسد و بدن همراهآن سستي پيدا كند. در اين جا ذكر يك قاعده كلي نيز مفيد است و آن اينكه تازماني كه يقين به خروج مني و يا رسيدن به آن حالت نهايي نباشد حكم
جنابت جاري نميگردد. بنابراين به مجرد اينكه رطوبتي از بدن خارج شد و ياهيجاني در بدن به وجود آمد جنابت حاصل نشده است.
به هر حال اگر چنانچه يقين پيدا كرديد جنب شدهايد بايستي حتماً غسلنماييد مگر اينكه يكي از مجوزات تيمم را دارا باشيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.